۱۳۹۲ بهمن ۱۹, شنبه

رابطه عاشقانه ای که منجر به کشته شدن می شود


به عنوان یکی از وحشیانه ترین و بزرگترین مصادیق نقض حقوق بشر می توان از عمل فجیع سنگسار نام برد. سنگسار یکی از از کثیف ترین و شرم آورترین احکام دینی و دولتی است که کابوس هولناکش هنوز از دنیا و بشریت امروز پاک نشده است. جمهوری اسلامی تنها نظام سیاسی در دنیاست که سی سال به طور مداوم و سیستماتیک اقدام به صدور و اجرای حکم فجیع سنگسار می کند. کابوس سنگسار سکینه محمدی آشتیانی و انعکاس وسیع و گسترده آن در رسانه های بین المللی جهان، و واکنش و نفرت میلیونها نفر مردم سراسر دنیا عملا دریچه ای را به روی این شنیع ترین جنایت بشری در جمهوری اسلامی ایران باز نموده کرد. مردم دنیا باید بدانند چگونه سران جنایتکار حکومت اسلامی صدها زن و مرد را طی سی سال به روز سکینه و فرزندانش انداخته اند. باید بدانند بر زن ها و مردان و بر کودکان قربانیان سنگسار در چاله ها و گودالها و در زیر باران سنگ ها زمخت چه گذشت. باید بدانند که چگونه رؤیاهای مادران را به بی رحمانه ترین شکلی به خون کشاندن. مردم شریف دنیا امروز باید قامت خود را بلند کنند و اعلام کنند که در دنیای ما جای اینگونه جنایتها نیست. باید عاملین چنین جنایاتی را به دادگاهها بین المللی کشاند و بخاطر ارتکاب چنین جنایاتی محاکمه کرد.
آن چه که به نام ازدواج در کشور ما بر اساس فرهنگ و قوانین فقهی شکل گرفته و مجاز و مشروع شناخته شده، از چه نوعی است؟ آیا در این ازدواج‌ها عواملی از قبیل عشق و عاطفه مطرح است؟ آیا این ازدواج‌ها بین دو انسان بالغ و عاقل و آزاد و خودمختار شکل می‌گیرد؟ و اصولا آیا در این جا ما با مقوله‌ای به نام ازدواج به مفهوم قراردادی برای زندگی مشترک دو انسان روبرو هستیم؟ با یک کالبدشکافی ساده از نهاد ازدواج شرعی در ایران می‌توان دید که پاسخ تمامی این سؤالات منفی است و این نهاد کمترین شباهتی به ازدواج به معنای متعارف آن ندارد.
ازدواج رایج بر مبنای فقه اسلامی هیچ رابطه‌ای با عشق و عاطفه ندارد و از دید فقیهان حاکم بر نظام سیاسی ایران، ازدواجی که بر معامله جنسیت با پول استوار است، رضایت طرفین دخیل در آن شرط لازم نیست، در قالب آن می‌توان به کودکان تعرض جنسی کرد و دختران صغیر را برده‌وار برای تمتع جنسی در برابر پول فروخت.در سوی دیگر، اگر احساسات عاشقانه و لطیف انسانی بین افراد بالغ و عاقل و آزاد شکل گرفت و شدت این احساسات آنان را به رابطه جنسی با یک‌دیگر کشاند باید آنان را شدیدا مجازات کرد. روابط لطیف انسانی از دید کسانی که ازدواج را به خرید و فروش سکس تنزل داده‌اند البته باید جرم باشد. و اگر زنی که در کودکی به نام ازدواج مورد سوء استفاده جنسی دایم قرار گرفته و زندگانی او تباه شده است اکنون و پس از بلوغ نسبت به فرد بالغ دیگری احساس عشق و عاطفه کند و بخواهد اندکی از رنج‌ها و مصیبت‌هایی را که به نام ازدواج و به حکم فقه اسلامی متحمل شده است در آغوش او فراموش کند فقیهان حاکم به او هجوم می‌آورند و او را مستحق مرگ به فجیع‌ترین وجه ممکن می دانند. مجازات سنگسار چیزی جز انتقام فقیهان مقدس نما، از تجلی عشق و احساس در خارج از محدوده چهارچوب آنها نیست.
محکومان به سنگسار در واقع نه کسی را مضروب و مجروح و معلول کرده‌اند و یا کشته‌اند، نه چیزی را از کسی دزدیده‌اند و یا مال مردم یا جامعه را چپاول کرده‌اند، نه با زور و اسلحه بر سر مردم فرود آمده‌اند، و نه حتی کوچک‌ترین مزاحمتی برای کسی فراهم آورده‌اند.
شرایط اثبات :
بنا بر نظر محمد بن مکی، شرایط اثبات آن مطابق با شرایط عمومی اثبات زنا در اسلام است، بدین ترتیب که یا خود شخص در چهار نوبت اقرار کند در حالی که کامل، مختار و آزاد باشد، یا چهار مرد، سه مرد و دو زن و یا دو مرد و چهار زن شهادت دهند که با چشم دیده اند که همچون ورود میل به سرمه دان نزدیکی رخ داده است و همگی بر فعل واحد در مکان و زمان واحد اتفاق نظر داشته باشند و از سببی که موجب حلال بودن رابطه زناشویی بین متهمان باشد بی اطلاع باشند. لازم است شاهدان حتما در حضور یکدیگر شهادت دهند. چنانچه زناکار مدعی شود علم به حرمت زنا نداشته و احتمال صحت این ادعا باشد، حد شرعی ساقط می شود. هچنین اگر زناکار قبل از آمدن گواهان توبه کند، حد ساقط می شود.
شیوه اجرا :
بنا بر نظر محمد بن مکی، حد شرعی زنای محصنه آن است که ابتدا زناکار بنا بر ااحتیاط یکصد ضربه شلاق می خورد. سپس وی سنگسار می شود. سنگسار بدین صورت است که مرد تا کمر و زن را تا سینه در خاک دفن می کنند و او را با سنگ های کوچک می زنند تا بمیرد. ابتدا شاهدان سنگسار را آغاز می کنند و اگر شخص خود اقرار کرده باشد حاکم شرع آغاز می کند. گفته شده که حضور گروهی لازم است که حداقل یک نفر یا سه نفر و بنا بر گفته دیگر ده نفر هستند. کسی که خود حد شرعی بر گردن دارد نباید سنگسار کند. پس از اجرای حکم، زناکار را غسل و کفن می کنند. بر او نماز می خوانند و سپس دفن می کنند.
مجازات زناکار در قرآن مورد با مجازات سنگسار تفاوت می‌دارد. برخی از فقیهان قدیمی دقیقا به همین دلیل مجازات سنگسار را رد می‌کردند اما در کل اجماعی تقریبا متفق‌القول بین فقیهان در مورد مجازات سنگسار برای زنا وجود داشت. برای بسیاری پذیرش اینکه رفتار و گفتار یک انسان بتواند جایگزین کلمات خدا بشوند وجود نداشت، و به همین دلیل اینگونه استدلال می‌کردند که حتما می‌بایست آیه سنگساری بوده که در قرآن قرار داده نشده.
پيش از اين هم آقایان با اعلام حذف مجازات سنگسار از قانون جديد مجازات اسلامي گفته بوند كه بر اساس قانون جديد در اين‌ موضوع بايد طبق ماده 223 به فتاواي مشهور فقها و نظرات ولي فقيه رجوع شود و با بیان اینکه این حکم بازتاب بدی در جامعه داشت، اضافه کرند: نگاه بین المللی برخی از مغرضان به این قضیه بسیار صورت برجسته و علیه ایران بود، چنانکه حکم سنگسار را نقض حقوق بشر مطرح می‌کردند .به گفته آنها این حکم حدی است از حد الهی و کسی نمی‌تواند آن را به طور کامل حذف کند و آنچه اتفاق افتاد فقط از قانون مجازات اسلامی حذف اما در قانون شرع همچنان وجود دارد.
ولی به گفته مسؤولان از سالها پیش و در پی تصمیم رئیس قوه قضائیه، دستور العملی در مورد سنگسار در ایران به اجرا گذاشته شده است که بر اساس آن اگرچه طبق قانون قاضی مي‌تواند احتمالا حکم سنگسار بدهد ولی این حکم نمی تواند به اجرا گذاشته شود. واین را می توان به دروغین خواندن این حکم مرتبط دانست که آقایان تکلیفشان با  خودشان هم روشن نیست، واگر این حکمی درست نبوده چرا تعدادی از هموطنانمان را به این وضع فجیع کشته اند.
به نظر می‌رسد كه احكام سنگسار احتمالا برای زنان بيشتر ‏است. چون به دليل قانون چندهمسری، مرد می‌تواند چند همسر ديگر هم در كنار همسر ‏اول داشته باشد. بنابراين رابطه جنسی با زن ديگر را می‌تواند با عنوان داشتن همسر ‏ديگر توجيه كند. اما زن فقط با يك مرد می‌تواند رابطه داشته باشد در حاليكه مرد می‌تواند ‏روابط جنسی متعدد داشته باشد.
بعضی از آقایان مرجع، به اين استفتاء كه «آيا در شرايط كنوني مي‌توان حكمي جايگزين براي مجازات سنگسار درنظر گرفت؟»، پاسخ دادند.
سوال: با عنايت به اينکه در حال حاضر اجراي مجازات سنگسار از سوي دشمنان اسلام و قرآن دستاويزي جهت وهن احکام شرعي قرار گرفته، خواهشمند است نظر خود را در خصوص اجراي مجازات رجم در شرايط کنوني بيان فرموده و با توجه به اين‌که اين حد مبناي ظاهري در قرآن ندارد، آيا به نظر حضرتعالي اين مجازات جزء حدود لايتغير الي الابد تلقي مي‌شود يا احتمالا مي‌توان به اقتضاي زمان و مکان جايگزيني براي آن قرار داد؟
پاسخ نوري همداني:
در فرض سوال، همانطور كه قبلا هم جواب داده‌ايم حكم الهي تغييرپذير نيست و كيفيت اجراي آن بستگي به نظر حاكم شرع دارد. دست ولایت را برای ایجاد رعب و وحشت باز گذاشته است.
پاسخ جعفر سبحاني:
سوال جنابعالي پيشينه ديرينه دارد و ما در كتاب حدود به طور گسترده از آن سخن گفتيم كه اجمال آن اين است: 1- ثبوت زناي محصنه شرايطي دارد كه غالبا امكان‌پذير نيست يعني چهار نفر با چشم خود ببينند كه مرد بيگانه با زن در آن موضع با هم جمع شده‌اند. 2- راه‌هايي براي تخفيف وجود دارد؛ يكي از آن راه‌ها اين است كه اگر از گودال گريخت، تعقيب آن حرام است. 3- در صورت توبه می تواند بخشیده شود. که البته اینها شعاری بیش نیستند و هر که را بخواهند بدون توجه به این موضوع ها سنگسار می کنند.
پاسخ علوي گرگاني:
در صورتي که حاکم شرع تشخيص دهد که اجراي اين حکم موجب وهن اسلام و بي‌احترامي به آن است و موجب ضرر به اصل دين است مي‌تواند آن را تغيير دهد اما اصل حکم سنگسار در فقه اسلام ثابت است، حتي اگر به طور صريح در قرآن ذکر نشده باشد و اصل اين حکم تغييرناپذير است. بله با توجه به احکام مراجع هم می بینیم که مانند سایر احکام تکلیف خود را نمی دانند و هر جا که به نفع ولایت باشد حکم احرا و هر جا که به ضررشان باشد حکم تغییر پیدا می کند.
در کشورهای اسلامی دیگر هم این عمل وحشیانه و بی منطق وجود دارد به عنوان مثال پاکستان زنی که مادر دو فرزند بود به بهانه داشتن موبایل و خروج از قوانین اسلامی، سنگسار شده است.اعضای قبیله این زن معتقدند که همراه داشتن گوشی موبایل برای زن، خیانت بزرگ به شمار می آید و خیانتکار هم مستحق مرگ است.این سنگسار در روز 11 سپتامبر گذشته عملی شد. این زن با حکم قاضی مستقر در این روستا به سنگسار محکوم شده بود.منابع آگاه گفته اند به خانواده این زن اجازه داده نشد در تشییع جنازه او مشارکت کند.
در پاکستان هم مانند ایران و سایر کشور های اسلامی عقب مانده تفسیرهای افراطی و اشتباهی از شریعت و مقررات اسلامی وجود دارد به همین دلیل قتل بسیاری از زنان با بهانه های مختلف روبه افزایش است.
مجازات سنگسار هم اکنون به عنوان یک مجازات قانونی حداقل در 15 کشور جهان وجود دارد.آمارهای جدید نشان می دهد اجرای این مجازات در سه کشور افغانستان، پاکستان و عراق روبه رشد است.
کمیته بین المللی علیه سنگسار سالهاست که در پس صدور هر حکم سنگساری در هر جای جهان مردم دنیا فرا می خواند که به اعتراض درآیند. سالهاست که برای دهها زن و مرد که حکمشان سنگسار بوده مبارزه کرده و در مواردی به کمک مردم دنیا موفق شده است اجازه ندهند که انسانها را اینگونه شنیع به چاله های خونین باران سنگ بفرستند. اما در طول این سالها زنان و مردانی بوده اند که ناله ها و ضجه های شان به گوش کسی نرسیده و در زیر حجاب سکوت و خاموشی دنیا سر و تن شان با سنگ پاره پاره شده است. زنان و مردانی بودند که از وحشت روز موعود سنگسار زندگی در کنج زندانها برایشان تلخ و دردناک شده است. کسانی بودند که از هراس سنگسار خود به زندگی خود خاتمه داده اند. به لیست قربانیان سنگسار در ایران نگاه کنید و تصمیم بگیریم که از همین امروز در سراسر دنیا علیه مجازات سنگسار و اعدام مبارزه کرده و این حلقه توحش را از گردن بشریت در دنیا باز کنیم.
تهیه لیست کامل و واقعی قربانیان سنگسار در جمهوری اسلامی ایران به دلیل سانسور دولتی و تلاش سازمان یافته جمهوری اسلامی برای مخفی کردن خبر سنگسارها کاری بسیار دشوار و پیچیده ای است. به جرأت اعلام می کنیم که لیست قربانیان به مراتب بیشتر از این آمارهای اعلام شده است.تعداد کل سنگسارهای اجرا شده: ۹۹ تا ۱۰۹ مورد حکم سنگسار اجرا شده است. تعداد واقعی به مراتب بیش از این ارقام میباشد.
تعداد احکامی که از سنگسار به اعدام تبدیل شده و حکم به اجرا آمده: ۳ نفر
اسامی افرادی که حکم سنگسار دارند این اسامی شامل محکومینی است که اسامی شان در رسانه ها اعلام شده است:
1-صبا عبدالی ۳۰ ساله. 2- زینب حیدری ۳۸ ساله. 3-شاهین سلطان مرادی...


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر