۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

جمهوری خاموشی: مردم کر.کور.لال باشند


در دوران روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران، همواره شاهد سانسور و حذف واقعیت ها و رشد روزافزون آن بوده ایم تا جایی که در سال ۲۰۰۹ کشور ایران در رده ۱۷۲ جهان در فهرست آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز قرارداشت. تنها سه کشور ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در وضعیتی بدتر از وضعیت ایران قرار گرفته‌اند.آزادی رسانه ها در ایران در سال‌های اخیر به مراتب کمتر شده و از رتبه ۱۴۶ در سال ۲۰۰۵ به سطح کنونی نزول یافته است. موضوعاتی همچون مناسبات با آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران، اسلام، مذهب و سنن و روحانیتو به خصوص حریم رهبری در کشور ایران موضوعات ممنوعه محسوب می‌شوند. خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ازجمله چهل و دو رهبر و مقام دولتی در جهان است که از سوی گزارشگران بدون مرز به عنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزیده شده‌اند. از نکات جالب توجه این گزارش ، رتبه 149 افغانستان و 145 عراق است که در شرایط نیمه جنگی و جنگی قرار دارند ولی باز هم از ایران رتبه بهتری دارند. سانسور در ایران به اشکال مختلفی انجام می پذیرد که در ادامه به آنها اشاره می شود:
مطبوعات:
سانسور مطبوعات درایران به صورت حذف اخبار وگزارشات وتوقیف نشریات صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۰۲ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور یک اطلاعیه انتشار هر گونه مطلب درباره نامه طاهری نماینده ولی فقیه وقت در اصفهان به علی خامنه‌ای رهبر ایران که درآن نامه به انتقاد از بیکاری، تورم و فساد مقامات رسمی ایران پرداخته بود را در مطبوعات ممنوع کرد. روزنامه نوروز با انتشار چند جای سفید در صفحات خود به این سانسور اعتراض نمود.
در ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ یک روز پس ازهشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پروانه انتشار ۹ نشریه لغو و ۳ سایت اطلاع رسانی مسدود شد. در سال ۲۰۰۲ هیجده نشریه در ایران توقیف شده‌است. در سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۰ نشریه و روزنامه در ایران توقیف شدند. در۵ تیر سال ۱۳۸۱ خورشیدی مدیر مسئول روزنامه همت نشریه شهرداری مشهد در پی چاپ عکسی از رضا شاه پهلوی، به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه احضار گردید. در ۷ بهمن ۱۳۸۰ ماهنامه گزارش فیلم به اتهام نشر اکاذیب و چاپ عکس‌های مستهجن و مغایر با موازین اسلامی توقیف گردید.
در مورد مطبوعات خارجی هم رابرت تیت» خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین و انگس مک دووال روزنامه نگار روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، در طی سال ۲۰۰۷ رسما از ایران اخراج شدند.
تلویزیون:
در اوت ۲۰۰۷ پخش برنامه تلویزیونی کوله پشتی که مجری آن فرزاد حسنی بود به دنبال انتقادهای مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی متوقف شده و مجری دیگری به جای او تعیین شد.در بخشی از مصاحبه فرزاد حسنی با سرتیپ احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران در این برنامه که به صورت زنده پخش می‌شد، انتقادهایی نسبت به نحوه برخورد مأموران انتظامی در طرح ارتقای امنیت اجتماعی با مردم مطرح کرد و دو مورد تجربه شخصی خود را روایت کرد.
اوگفت:آقا ما تو همین اصفهان ... داشتیم می‌رفتیم، دلستر «آبجو بدون الکل» توی ماشین بود، مأمور گفت: بیا پایین ببینم، به ... چقدر هم آبکی «نوشیدنی الکلی» خریدین، چیکار می‌کنین؟در بخشی دیگری از این مصاحبه، فرزاد حسنی از رییس پلیس تهران پرسید که آیا فیلمی را دیده است که در آن نشان داده می‌شود ماموران نیروی انتظامی با کتک و لگد دختری را به داخل ماشین پلیس پرت می‌کنند؟
شورای عالی امنیت ملی ایران در سال ۱۳۸۴خورشیدی فعالیت «شبکه تلویزیونی صبا» را غیر قانونی اعلام کرد. بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در کنترل و انحصار دولت قرار دارند.
رادیو:
در سال ۱۳۸۶ خورشیدی نیما رئیسی، مجری رادیو جوان، در پی طرح پرسش‌های چالش برانگیز در مصاحبه‌ای با حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان از کار برکنار شد.
کتاب:
تصویر جلد کتاب خاطرات روسپیان غمگین من که از انتشار آن در ایران جلوگیری شد.
نوشتار اصلی: کتاب های ممنوع شده در ایران
از کتابهای مشهور جهان که در ایران ممنوع شده‌اند می‌توان به قمارباز اثر داستایوفسکی، رمان دختری با گوشواره مروارید نوشته تریسی شوالیه و برخی از کتاب‌های ویرجینیا وولف، مارگریت دوراس، وودی آلن، دن براون، و کتاب خاطرات روسپیان غمگین من اثر گابریل گارسیا مارکز اشاره کرد. کتاب خروس نوشته ابراهیم گلستان نیز در ایران ممنوع شده ‌است.
فیلم:
نوشتار اصلی: فهرست فیلم‌های اکران‌نشده ایرانی
از فیلمهایی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ مورد سانسور واقع شدند یا توقیف شدند می‌توان به این موارد اشاره کرد:تهران پایتخت ایران است/گاو و آقای هالو، پستچی از آثار داریوش مهرجویی/گوزن‌ها اثر مسعود کیمیایی/دایره مینا از آثار داریوش مهرجویی/شطرنج باد اثر محمدرضا اصلانی...
از فیلمهایی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ مورد سانسور واقع شدند یا توقیف شدند می‌توان به این موارد اشاره کرد:انفجار اثر ساموئل خاچیکیان/خط قرمز اثر مسعود کیمیایی/باشو غریبه کوچک اثر بهرام بیضایی/شب‌های زاینده رود اثر محسن مخملباف/نوبت عاشقی اثر محسن مخملباف/سنتوری اثر داریوش مهرجویی...
اینترنت:
دولت محمود احمدی نژاد در آذر ماه ۱۳۸۵ بر اساس آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی کشور، پایگاه‌های اینترنتی ایران را ملزم به ثبت مشخصات مربوط و هویت مدیر مسوول خود در وزارت ارشاد کرد. بر اساس این آیین نامه در صورت بروز تخلفاتی چون اهانت به ادیان آسمانی و مقدسات اسلامی، درج مطالب تفرقه افکنانه و توهین به اقوام و اقلیت‌های مذهبی، اشاعه منکرات و ترویج فحشا، انتشار اطلاعات خصوصی و شخصی افراد و نشر اکاذیب و افترا با مجازات‌هایی همچون تذکر رسمی تا مسدود سازی موقت یا تعطیل دائمی مواجه می‌شوند و همچنین عمده سایت های خبری فارسی زبان و غیر فارسی زبان متعلق به خارج از کشور و تعداد زیادی سایت و وبلاگ متعلق به ایرانیان منتقد نظام و عملکرد دولت مسدود شده است.
فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی در ایران در سال ۲۰۰۵ توسط نرم‌افزار smart Filter محصول شرکت secure computing انجام می‌گرفته‌است که این شرکت موضوع استفاده از این نرم‌افزار در ایران را تأیید کرده ‌است ولی فروش آن را به ایران رد کرده ‌است.
نظر سنجی:
در ۲۴ شهریور ماه۱۳۸۱ یک روز پس از سخنرانی ضد آمریکایی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، نظر سنجی توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شد که برطبق آن ٪۹۰، ایرانیان، با گفتگو برای برقراری رابطه با آمریکا موافق‌اند. چند روز بعد مدیران موسسه نظر سنجی دستگیر شدند. اتهامات آنها «جاسوسی» و «دریافت پول از سفارتخانه‌های خارجی» و موسسه نظرسنجی آمریکایی گالوپ اعلام شد.
ممنوعیت دسترسی به شبکه های ماهواره ای:
حکومت ایران با تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی اقدام به ممنوعیت استفاده مردم از شبکه های ماهواره ای نموده است و سعی داشته مردم را از دسترسی به تجهیزات دریافت ماهواره به دور نگه دارد و طی سال های اخیر و مخصوصا پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری اقدام به ارسال پارازیت بر شبکه های ماهواره ای نموده است که همواره با شکایت سازمان ها و نهادهای بین المللی روبرو شده است همچنین اقدام به ورود بدون اجازه به حریم خانه های مردم در شهرهای ایران کرده و سعی داشته تجهیزات دریافت شبکه های ماهواره را جمع آوری نماید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر