۱۳۹۲ بهمن ۳۰, چهارشنبه

سربازی؛ برده‌داری مدرن در جمهوری اجباری


در رژیم جمهوری اسلامی ایران از کسانی که ناچار به پذیرفتن خدمت اجباری می شوند به عنوان سربازان امام زمان و جانشین او خامنه ای یاد می شود و برای کم‌کردن بار منفی و خاطره‌های ناخوشایندش، آن را به خدمت مقدس سربازی تعبیر می‌ کنند، که این موضوع یکی از دغدغه‌ها و ترسناک‌ترین موضوعاتی است که بیش‌تر پسران ایرانی با آن مواجه می‌باشند. دوره و مکانی که قرار بود از پسران جوان مرد بسازد حالا تمام فکر و ذهنشان عبور و دور زدن آن شده است. از کشیدن تمام دندان ها گرفته و طلاق والدین گرفته تا هزار آسیب جسمی به خود، ترفند های جوانان برای گرفتن معافیت شده است.سربازی از دغدغه های اصلی جوانان در سنین ورود به بازار کار است این موضوع سبب شده است که در برخی از کشورها به سرباز نه به عنوان نیروی دفاعی که مانند نیروی کار اقتصادی بنگرند.
برخی از کشورها مردانی را که به سن خاصی (مثلا 18 سال) می‌رسند به خدمت وظیفه سربازی اعزام می‌کنند، در برخی دیگر از کشورها (مانند کوبا) این اجبار برای زنان نیز وجود دارد.در برخی دیگر از کشورها خدمت سربازی اجباری نیست و جوانان می‌توانند به صورت داوطلبانه به استخدام ارتش حرفه‌ای کشورشان در آیند.
بررسی خدمت سربازی در دیگر کشورها، آمارهای جالب و قابل تأملی را به ما می دهد، یک مطالعه و بررسی علمی انجام شده در خصوص خدمت نظام وظیفه در ۱۹۷ کشور جهان می گوید: در ۱۱۲ کشور جهان (۵۷ درصد کشورهای مورد مطالعه) اساسا سربازی اجباری وجود ندارد. ۲۸ کشور سربازی اجباری یک سال و کمتر، ۲۰ کشور سربازی اجباری ۱۸ ماه و یا بیشتر و غیرانتخابی همراه با به کارگیری در امور عملیاتی نظامی دارند. همچنین ۱۴ کشور سربازی انتخابی، ۱۵ کشور از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری و بالاخره ۸ کشور صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیرمسلح از نیروی سرباز استفاده می کنند. متأسفانه ایران در بدترین گروه قرار دارد.
خدمتی که در نهم آبان ۱۲۹۴ تصویب و در زمان رضاخان اجرایی شد، اکنون جز جدایی ناپذیر قوانین ایران شده است و هر جوان مذکر ایرانی اگر شرایط معافیت پزشکی یا سایر معافیت ها را نداشته باشد باید دو سال از بهترین و شکوفاترین دوران عمر خود را در خدمت سربازی سپری کند.
ماده چهارم قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 1363 بیان می‌کند که خدمت وظیفه عمومی در ایران 30 سال است که به چهار دوره تقسیم می‌شود. خدمت دوره ضرورت (2 سال)، دوره احتیاط (8 سال)، دوره ذخیره اول (10 سال) و دوره ذخیره دوم (10 سال). همچنین این قانون به شورای عالی دفاع اجازه می‌دهد در شرایطی که تعداد مشمولان مازاد بر نیاز باشد، طول دوره ضرورت به 18 ماه کاهش یابد.
دوره سربازی و یا اجبار در انجام آن مترادف با برده‌داری و بیگاری است. چون‌که بسیاری از ویژگی‌های این دو عنوان را دارد. در تمام مدت سربازی، سرباز همه کارها و وظایف محول ‌شده را تقریبا به رایگان انجام داده و به مانند نیروی کار اجباری، بر خلاف میل و خواست شخصی مجبور است با محدود گشتن آزادی‌های فردی خود، کار کرده و در صورت مخالفت، با شدیدترین تنبیه‌ها روبه‌رو شود.
از طرفی دیگر این روزها برای انجام هر کاری از جوان ایرانی کارت پایان خدمت تقاضا می کنند، از ادامه تحصیل گرفته تا کار و ازدواج و وام، گویی این کارت پسران ایرانی را کامل تر می کند. بیشتر سربازان از شرایط کنونی خود راضی نیستند، سربازانی که دارای تحصیلات بالا هستند و حالا باید پست بدهند، ماشین مافوق خود را بشویند و در مقابل همه چیز بله قربان گو باشند.
آیا کسی نباید به میزان فزاینده خودکشی در پادگانها, معتاد شدن جوانان در سربازی, سیگاری شدن سربازان, رواج همجنس بازی در پادگانها, گسترش یأس در بین جوانان, بی اعتمادی آنان به نظام, زیاد شدن سن ازدواج و از همه مهمتر اتلاف دو سال عمر جوانان این سرزمین توجه کند. این ارثیه غرب اکنون در 112 کشور دنیا حذف شده است و در بسیاری کشورها در حال حذف شدن است، یعنی در کشورهای مبدع آن لغو شده ولی ما ایرانیان هنوز از ان حمایت می کنیم.
اکنون با گذشت حدود 80 سال مضرات این قانون آشکار شده است، اما جای این سوال باقی است که چرا این قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان به قوت خود باقی است. همان طور که می‌دانید نهاد دولت در اسلام مطلق العنان و آزاد نیست و در چارچوب قوانین و مقررات شرع محدود است. بر اساس کدام اصل از قوانین اسلام و فقه شیعه دولت اسلامی حق دارد جوانان را وادار سازد که دو سال از بهترین سال‌های عمر خود را در اختیار خود نبوده و حسب دستور دولت به اصطلاح به خدمت بپردازند؟
1- همان طور که اشاره شد سربازی با اصول اسلامی ناسازگار است. در اسلام حتی زمانی که به مملکت اسلامی حمله می‌شود در ابتدای امر جهاد به صورت واجب کفایی واجب می‌شود و بر همه واجب نیست یعنی در صورتی که کشور تحت هجوم باشد نیز نمی‌توان در ابتدا همه را به جنگ برد. حال چگونه است که در جمهوری اسلامی در شرایطی که هیچ جنگی هم نیست جوانان را مجبور می‌کنند که قریب به 2 سال از بهترین زمان عمر خود را در اختیار خود نباشند و سربازان امام زمان و جانشن او خامنه ای شوند! به خصوص آنکه اکنون این شبهه وجود دارد که روحانیون تا زمانی که خود قرار بود به سربازی بروند این قانون را ضد اسلام می‌دانستند. اما زمانی که این قانون برای روحانیون لغو شد، خدمت سربازی نه تنها مجاز شد بلکه مقدس هم شد! مگر بقیه دانشگاه‌ها جهل آموزی می‌کنند که دانشجویان باید به سربازی بروند.
2- بسیاری از جوانان در خلال سربازی به مواد مخدر و یا مشروب مبتلا شده و یا لااقل سیگاری شده‌اند. متأسفانه اکنون دوران سربازی یکی از اصلی‌ترین عوامل انحراف جوانان است و آنهایی هم که از قبل منحرف بوده‌اند بدتر می‌شوند.
3- کشوری که بر روی مخازن نفت قرار دارد چرا باید از جوانان خود بیگاری بکشد. وادار ساختن نیروی جوانی که باید برای پدر و مادرش و یا زن و فرزندانش تلاش کند به دوری از خانواده و استفاده از نیروی او برای پیشبرد فعالیت‌های دولتی که تمام پول نفت به عنوان بیت‌المال در اختیارش است به جز بیگاری چه معنایی دارد.
4- خدمت سربازی چیزی جز اتلاف عمر برای جوانان ندارد زیرا وادار کردن آنها به کاری است که در آن تخصص ندارند و اگر استثنا در راستای تخصص آنها باشد به آن علاقه‌ای ندارند. در مورد سربازان دیپلم وضع بسیار بدتر است و آنان ساعت‌های متوالی به نگهبانی‌های بیهوده و دیوانه کننده می‌گذرانند. . نکته دیگری که بخصوص سربازان با تحصیلات دانشگاهی را ناراضی کرده عدم بکارگیری آن ها در قسمت های مرتبط با رشته تحصیلی است و این سبب می شود که در طی دو سال خدمت سربازی، آموخته های دوران مدرسه و دانشگاه را فراموش کنند.
5- سربازی یکی از مهم‌ترین موانع ازدواج جوانان است. بی تردید کسانی که این مقوله را بر جوانان تحمیل می‌کنند در گناه آنانی که به این واسطه به معصیت دچار شده اند، شریک هستند زیرا بسیاری خانواده‌ها دختر خود را به مردی که می‌خواهد دو سال به سربازی برود نمی‌دهند.
6- بسیاری مشاغل آزاد هستند که نیاز به برنامه ریزی و تداوم کار دارند که سربازی با وقفه‌ای که ایجاد می‌کند از ابتدا مانع رفتن جوانان به سوی آن کارها می‌شود؛ که باعث تأخیر در مولد شدن جوانان و ضرر کلان به اقتصاد کشور می‌شود.
7- سایه شوم سربازی چون کابوسی همواره بر سر جوانان از آغاز نوجوانی تا جوانی هست که موجب انواع اضطراب و اثرات سوء روانی می‌شود. در طول سربازی نیز دوری از خانواده، فشار جنسی، اضطراب از آینده نامعلوم و غیره انواع بحرانهای روحی برای جوانان به ارمغان می‌آورد که بعضا به بیماری‌های حاد روانی، افسردگی و حتی خودکشی منجر می‌شود.
سرتیپ محمودی معاون هماهنگی آجا در همایش پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح، مشکلات روانشناختی،بیماری های روحی و روانی، ترس از سربازی یا مأموریت مرزی، عدم اطمینان در امنیت خانواده، نگرش منفی نسبت به سربازان از جمله عوامل خودکشی سربازان به شمار می رود. وی افزود: با توجه به اینکه قربانیان خودکشی مشکلات روانشناختی دارند می توان پیش از حادثه پیشگیری کرد چرا که اقدام به خودکشی فریاد برای کمک است.
8- سربازی یکی از اصلی‌ترین عوامل فرار مغزها می‌باشد. بسیاری از جوانان ایرانی که در خارج از کشور هستند می‌خواهند به کشور خود برگردند و به نام ایران دستاوردهای علمی خود را ثبت کنند ولی خدمت سربازی خود آنها و یا فرزندانشان مانع است، زیرا تا زمانی که مجبور باشند برای برگشتن تاوانی دو ساله بدهند هیچ گاه بر نمی‌گردند.
9- نکته‌ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اینکه بیشترین ضرر و زیان را در سربازی خانواده‌های کم بضاعت و فقیر می‌بینند. فقرا که جوانشان سرمایه کاریشان محسوب می‌شود و بایستی از پتانسیل جوانی فرزندانشان استفاده کنند دو سال از این نعمت خداداد محروم می‌شوند و این نیز نکته ایست که دیده شدن آن در حکومت اسلامی مایه شرم است به گفته شهید مدرس کاری که بر خلاف طبیعت مردم به آنها تحمیل کردیم نتیجه آن بهتر از این نمی‌شود .
10- یکی از مواردی که به مواد حقوق بشر افزوده شده است و در برخی از کشورهای جهان به رسمیت شمرده شده، حق مخالفت اعتقادی و وجدانی با خدمت اجباری سربازی است. بر این اساس خدمت وظیفه اجباری یکی از موارد نقض حقوق انسانها از سوی دولتها دانسته می‌شود. بسیاری از مجادلاتی که پیرامون دوره خدمت سربازی و یا تبعیض جنسیتی موجود در آن به پا شده است، به خاطر تخطی قوانین این دوره از اصول مطرح شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد است. به ویژه موادی که در ذیل آورده شده‌اند:
ماده ۳: هر کس حق حیات، آزادی و برخورداری از امنیت شخصی را دارد.
ماده ۴: هیچ کس را نباید در بیگاری بردگی نگاه داشت...
ماده ۱۸ هر کس حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و مذهب بهره‌مند گردد، این حق شامل آزادی تغییر مذهب یا باور و نیز آزادی اظهار مذهب یا باور به شکل آموزش، عمل به شعائر، نیایش و به جای آوردن آیین‌ها چه به تنهایی و چه به صورت جمعی نیز می‌گردد.
ماده ۲۰:... هیچ کس را نباید مجبور به عضویت در یک تشکل کرد.
ماده ۲۳: هر کس حق ... انتخاب آزادانه شغل ... را دارد.
11- پایین بودن منزلت اجتماعی سربازان در جامعه ،مشکلات تغذیه و بهداشتی سربازان در پادگانها...
با توجه به افزایش سالانه تعداد کشورهایی که سربازی را حذف می‌کنند کافی است نگاهی به کشورهای همسایه ایران بیندازیم. در افغانستان، پاکستان، عراق، عربستان، بحرین، قطر،‌امارات و عمان سربازی اجباری حذف گردیده است. تعامل جوانان ایرانی با همسایگان این سوال را در ذهن جوانان و به ویژه مرزنشینان ایجاد کرده است که فرق آنان با جوانان این کشورها چیست؟
3 میلیون سرباز غایب ایرانی در محرومیت کامل اجتماعی زندگی می کنند تا آقایان کمک حال مردم سوریه و لبنان شوند.
در واقع باید گفت سربازی برده‌داری مدرن در جمهوری اسلامی است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر