۱۳۹۲ اسفند ۱۱, یکشنبه

جنایات کمیته ویژه در خارج کشور

از جمله مجامع مخفی ولی مؤثر در جمهوری اسلامی کمیته امور ویژه  است، که کمیته ای است که پس از مرگ خمینی به منظور اتخاذ تصمیم در مورد امور پر اهمیت در جمهوری اسلامی تأسیس شد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی چنین کمیته ای وجود خارجی ندارد. این کمیته یکی از  کمیته های طبقه بندی شده ی اطلاعاتی است که ماورای مجلس و دیگر نهادها فعالیت داشته و مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. در زمان بمب گذاری آرژانتین و ترور میکونس، اعضای دایمی کمیته شامل هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان، علی اکبر ولایتی، محمد ری شهری، محسن رضایی، رضا سیف اللهی، و ابولقاسم خزعلی، بوده اند. خبری که از افکار عمومی پنهان مانده است: نقش حسن روحانی در عملیات تروریستی آرژانتین است.
متن زیر ترجمه ی مستقیم و کامل مقاله ای به نوشته ی آلانا گودمن است:
بر اساس اتهامی که قاضی آرژانتینی به رئیس جمهور ایرانیان حسن روحانی وارد کرده است وی عضو یک کمیته امور ویژه در دولت ایران بوده که نقشه بمب گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس در سال 1994 را طراحی کرده است.
پرونده بمب گذاری آمیا به عنوان خونین ترین حمله تروریستی در تاریخ آرژانتین به حساب می آید که طی آن 85 نفر کشته و صدها نفر زخمی شده اند. دولت آرژانتین، دولت ایران را متهم به برنامه ریزی حمله و گروه تروریستی حزب الله لبنان، که تحت حمایت دولت ایران است را به انجام آن متهم کرده است. بسیاری از مقامات سابق و فعلی ایرانی در رابطه با این بمب گذاری تحت تعقیب پلیس بین الملل هستند.
مأمور سابق اطلاعات ایران ابوالقاسم مصباحی مقدم که در اواخر دهه 90 میلادی از ایران گریخته است شهادت داده که تصمیم به انجام این حمله در آگوست 1993 و در کمیته امور ویژه که متصل به شورای عالی امنیت ملی بوده گرفته شده است. در سال 2006 مصباحی شهادت داده است که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت عضو کمیته امور ویژه ای بوده که آن کمیته دستور بمب گذاری آمیا را صادر کرده است.
با توجه به نقش کمیته امور ویژه در تصمیم برای انجام حمله آمیا، مقدم بیان می دارد که این تصمیم تحت دستور علی خامنه ای انجام گرفته است و اعضای دیگر کمیته امور ویژه شامل ریس جمهوری وقت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، حجازی، روحانی، ولایتی و فلاحیان بوده اند. علی خامنه ای کمیته ویژه را هدایت می کرده و بر اساس اتهام وارده خامنه ای و رفسنجانی تصمیم نهایی را برای انجام حمله گرفته اند.
بر اساس نظر کارشناسان امور ایران در حالی که روحانی ظاهرا برای بررسی جوانب امر حاضر بوده است اما در عین حال این بسیار بعید به نظر می رسد که او قدرت تصمیم گیری نهایی در چنین موردی را دارا بوده باشد. رول گریچ یک عضو بلند پایه تشکل برای حمایت از دموکراسی معتقد است: قدرت روحانی در آن زمان از قدرت یک فرد سرچشمه می گرفته و آن فرد هاشمی رفسنجانی بوده است. در خصوص بمب گذاری هیچ شکی نیست که روحانی از این ماجرا خبردار بوده ، اما شایان ذکر است از آنجا که هاشمی رفسنجانی باید دستور نهایی را صادر می کرده مسلما فرمان روحانی ضروری نبوده است.
علیرغم رابطه نزدیک روحانی با علی خامنه ای رسانه ها و افراد حامی حکومت جمهوری اسلامی از وی شخصیتی اصلاح طب به تصویر کشیده اند. روحانی همچنین از حمله خونین به دانشجویان در هجده تیر حمایت کرده است و معتقد است که وی در سمت مذاکره کننده اتمی، توانسته تا با فریب غرب برنامه اتمی ایران را به پیش برد. گیریچ گفت مشکل بتوان نقش دقیقی را که روحانی در بمب گذاری آمیا داشته است را بدون بررسی تمامی زوایای این امر مشخص نمود، اما او اضافه کرد در عملکرد گذشته روحانی  شاهدی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن ادعا نمود این فرد ناراحتی اخلاقی در مورد بمب گذاری علیه دشمنان جمهوری اسلامی ابراز کرده باشد.
گیریچ در ادامه می گوید که اگر روحانی در جلسه تصمیم گیری بر می خاست و می گفت این کار را انجام ندهید، ما در این خصوص چیزی می شنیدیم. این مایه شرمساری است.
و اما در مورد میکونوس که نام رستورانی واقع در برلین آلمان بود که با مدیریت یک شهروند ایرانی مدتها محل مناسبی برای گرده همایی ایرانیان مقیم این شهر به شمار می رفت. اما اتفاقی نادر در سال 1371 (1992 میلادی) این رستوران را به یک قتلگاه تبدیل می کند.
ساعت 10 و 50 دقيقه شامگاه پنج شنبه 26 شهريورماه 1371، دو نفر (یک ایرانی و یک لبنانی) با يک قبضه مسلسل يوزی و يک کلت کمری وارد رستوران می شوند و بر جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی آتش می گشايند.
بر اثر این ترور برنامه ریزی شده، چهار نفر، محمد صادق شرفکندی (دبير کل حزب دموکرات کردستان ايران،) فتاح عبدلی (نماينده حزب دموکرات کردستان ايران،) همايون اردلان (نماينده حزب دموکرات کردستان ايران در آلمان) و نورالله دهکردی (فعال سیاسی، مترجم و دوست شرفکندی) در جريان اين حمله جان خود را از دست می دهند. عزيز غفاری صاحب رستوران، به همراه چهار نفر دیگر نیز زخمی می شود.
با پیگیری دولت آلمان مشخص می شود که تیم ترور حاضر در آلمان را یک گروه چهار نفره ی لبنانی به همراه دو ایرانی که یکی از آنها مسئولیت هماهنگی این عملیات را بر عهده داشته است تشکیل می دهند.
دادگاه، پس از دستگیری عاملین اجرای قتل، آمرين این جنایت دولتی را گروهی از مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی معرفی می کند.
در زیر نام افراد شاخصی که آمرین این ترور سازمان یافته بوده اند می آید. نام این افراد را مرور کنید:
علی خامنه ای
در زمان وقوع ترور میکونوس در حال سپری کردن سالهای اولیه ی رهبری خویش بوده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی، رهبر حکومت، فرماندهی کل قوا را بر عهده دارد. دادگاه میکونوس او را به عنوان یکی از افرادی که دستور این ترور را صادر کرده اند محکوم کرد. گفتنیست علی خامنه ای مسئول اول کمیته ای فوق سری در جمهوری اسلامی بوده است .
اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس جمهور وقت که برای مدت زیادی از او به عنوان صحنه گردان اصلی و پشت پرده ی نظام جمهوری اسلامی یاد می شد. او سرانجام در اواخر دور دوم ریاست جمهوری توسط دادگاه میکونوس (پس از علی خامنه ای) به عنوان یکی از اعضای دایم کمیته امور ویژه و شخص رده دومی که فرمان اجرای  عملیات ترور میکونوس را داده است شناسایی و محکوم شد.
علی فلاحیان
وزير اطلاعات جمهوری اسلامی و یکی از اعضای دایمی کمیته ی امور ویژه در زمان وقوع این ترور سازمانیافته و دولتی بوده است. او وزیر اطلاعات در کابینه ی هاشمی رفسنجانی بود. علی فلاحیان به دلیل «طراحی» ترور میکونوس در دادگاه آلمان مجرم شناخته شد و در غیاب او حکمش صادر گردید.
عبدالرحمان بنی هاشمی
در جریان ترور میکونوس، علی فلاحیان به بنی هاشمی مسئولیت فرماندهی تیم اعضامی ترور را می دهد. بنی هاشمی شخصی است که به همراه یک لبنانی دیگر وارد رستوران می شود و هدفهای مورد نظر را به رگبار می بندد. شخص لبنانی پس از پایان رگبار مسلسل با شلیک تیر خلاص به هر یک از قربانیان از قتل آنها اطمینان حاصل کرده و هر دو با هم به سمت ماشین فرار می گریزند. گفتنیست که بنی هاشمی بلافاصله پس از انجام ترور از آلمان گریخته و از طریق کشوری ثالث به ایران باز می گردد.
محمد هادی هادوی مقدم
ایشان جاسوس اعزامی وزارت اطلاعات ایران برای جمع آوری اطلاعات در خصوص گروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی و رهبران حزب دموکرات کردستان ایران بوده است. وی یک سال قبل از ترور میکونوس در سال 1991 میلادی به آلمان سفر کرده و پس از جمع آوری اطلاعات در خصوص گروههای مخالف ایرانی در آن کشور گزارش کار خود را به علی فلاحیان می رساند.
علی اکبر ولایتی
وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی در زمان ترور میکونوس و یکی از اعضای ثابت کمیته ی امور ویژه بوده است.نقش وی در هماهنگی امور خارجه به منظور تسهیل انجام این عملیات توسط تیم ترور قابل ارزیابی است.
محسن رضایی
به عنوان فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی یکی از اعضای ثابت کمیته ی امور ویژه بوده که در جریان عملیات های این کمیته قرار داشته است. او در دادگاه میکونوس محکوم شد و تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار دارد.
حسین موسویان
در دولت هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان بود. این سفارتخانه در زمان وقوع این ترور نقش یک لانه ی جاسوسی را داشته است. وی هم‌اکنون در دانشگاه پرینستون آمریکا به عنوان «پژوهشگر» فعالیت می‌کند. وی در آمریکا تلاش دارد تا رسانه ها و دولتمردان آمریکایی را به سازش با جمهوری اسلامی و پیشبرد منافع هسته ای جمهوری اسلامی تشویق کند.
محمد ری شهری
وزیر اطلاعات سابق که یکی از اعضای ثابت کمیته ی امور ویژه بوده است. گفتنیست نام وی به عنوان وزیر اطلاعات در لیست افراد شاخصی که در زمان کشتار 67 بر مسند قدرت بوده اند نیز به چشم می خورد.
رضا سیف الهی
فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و یکی از اعضای دایمی کمیته ی امور ویژه بوده است.
ابوالقاسم خزعلی
در زمان ترور میکونوس عضو شورای نگهبان و یکی از اعضای ثابت کمیته ی امور ویژه بوده است. وی پدر مهدی خزعلی است. از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضو سابق شورای نگهبان برای 20 سال، عضو مجلس خبرگان رهبری از ابتدا تاکنون و مسئول بنیاد غدیر می باشد.
کاظم دارابی
مسئول هماهنگ کننده ی عملیات ترور میکونوس و ارایه دهنده ی خدمات لجستیک به تیم ترور در آلمان بوده است. گفته می شود وی همچنین مسئول هماهنگی با حزب الله لبنان برای بکار گیری چهار لبنانی عامل در ترور میکونوس نیز بوده است. وی در آلمان دستگیر شد و پس از گذشت پانزده سال شامل عفو گشت، آزاد شد و به ایران بازگشت.
حسن روحانی
در زمان وقوع ترور میکونس نماینده ی علی خامنه ای در شورای امنیت ملی و همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. او یکی از اعضای کمیته ی امور ویژه نیز بوده است. روحانی چندی پیش به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو وارد عرصه ی رقابت های انتخاباتی سال 92 شد.
تمامی اعضای کمیته ی امور ویژه به همراه عاملان ترور میکونس در دادگاهی که در همین ارتباط و به مدت سه سال و نیم در آلمان برگزار شد، محکوم شده و حکم قضایی برای آنان صادر شد. بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه میکونس، بسیاری از افرادی که نامشان در لیست فوق آمده است همچنان تحت تعقیب پلیس بین الملل قرار دارند و به محض خروج از کشور می بایست دستگیر شوند.ترور میکونس یکی از مجموعه سری ترور های جمهوری اسلامی در خارج از کشور است که با توجه به پیگیری شجاعانه ی یکی از قضات آلمانی افشا شد. گفتنی است که فریدتهوف کوبش، قاضی دادگاه، در طول انجام امور مربوط به محاکمه تهدید به مرگ شده بود.

پس از جریان ترور میکونس و محکومیت سران جمهوری اسلامی، روابط میان نظام جمهوری اسلامی و کشور های اروپایی در بحران شدیدی قرار گرفت. این بحران تا زمان به روی کار آمدن خاتمی در سال 1376 باقی ماند وکار سید محمد خاتمی در این ماجرا سرپوش نهادن بر یک فاجعه تروریستی و آرایش دوباره ی نظام جمهوری اسلامی نزد دول خارجی بود.

۱ نظر: